corporate

corporate

mission & vision

mission & vision

business & services

business & services

aviation lubricant

aviation lubricant

bowling

bowling

contact us

contact us
Loading...

PREVIOUS BOWLING PROJECT

PREVIOUS BOWLING PROJECT

2

2

3

3

4

4

5

5

6

6

7

7

8

8

9

9

10

10

Saturday, August 9, 2008

Petronas jenama nombor satu


PETRONAS sekali lagi mengekalkan kedudukan nombor satu dalam Malaysian Brand League Table (Liga Jenama Malaysia) yang dihimpunkan firma penilaian jenama dan aset tidak ketara bebas berpangkalan di London, Brand Finance plc. “Petronas mempunyai nilai jenama RM8.3 bilion. Penarafan ’A-’ menunjukkan kekukuhan jenamanya,” kata Ketua Eksekutif Brand Finance, David Haigh (gambar), pada taklimat media mengenai ‘Jenama Malaysia Paling Bern ncul jenama Malaysia yang diberi penarafan paling tinggi dengan penarafan ’AA+’ manakala nilainya meningkat hampir 12 peratus kepada RM4.17 bilion, daripada RM3.73 bilion sebelumnya. “Tahun ini juga menandakan penampilan pertama Resort World Bhd ke dalam 10 Jenama Terbaik Malaysia dengan nilai RM2.3 bilion dan berada di kedudukan ke-10 dalam senarai,” katanya.


Beliau menambah, syarikat Malaysia boleh berusaha lagi untuk memanfaatkan nilai aset tidak ketara dan jenama masing-masing seperti syarikat yang terbabit dalam industri minyak sawit yang mempunyai peluang besar untuk berkembang. “Mereka yang terbabit dalam industri minyak sawit harus menimbang aktiviti perhubungan awam jangka panjang untuk meletakkan nilai jenama tambahan komoditi penting ini,” katanya. Lima syarikat utama selepas Petronas ialah Genting Bhd, Malayan Banking Bhd, Maxis Communications Bhd dan Tenaga Nasional Bhd.



Pengarah Urusan Brand Finance Consultant (Singapore) Pte Ltd, Lucy Gwee, berkata 50 jenama terbaik Malaysia dinilaikan sebanyak RM64.8 bilion pada 2007, peningkatan sembilan peratus daripada RM59.1 bilion setahun sebelumnya. Beliau berkata, 10 jenama paling bernilai dan portfolio jenama terbaik Malaysia bernilai RM36.3 bilion, mewakili kira-kira 56 peratus daripada jumlah nilai jenama 50 jenama terbaik Malaysia. “Syarikat Malaysia masih jelas kurang menilai aset ketara mereka. Jika Malaysia mahu bersaing secara berkesan efektif dalam ekonomi global, ia perlu meningkatkan usaha untuk mengiktiraf dan melabur dalam aset tidak ketara, Ia juga perlu melengkapkan syarikat dengan pengetahuan pengurusan dan kepakaran berkaitan,” katanya. - Bernama

No comments:

47th QubicaAMF World Cup

47th QubicaAMF World Cup

46th QubicaAMF World Cup

46th QubicaAMF World Cup

45th World Cup

45th World Cup

44th World Cup

44th World Cup

43rd World Cup

43rd World Cup